Owner Post Them Follow Dash



Purple-licious
Cik Niaaa
Cik Niaaa

Bonjour!


Hello and welcome to my blog
I pour my heart and thoughts here
Pardon my words

Tagboard

⊰HOVER ME!⊱
Please do not spam my cbox. Please put your blog link so I can visit you back.
[FORM CODE. WIDTH 175 HEIGHT 86]


Skins by: IlliShuhada
Basecode : PikaChan
Best viewed in Mozilla and Google Chrome
Adalah haram untuk buka page source dan curi code di sini

B.E.R.K.O.R.B.A.N VS M.E.N.G.A.L.A.H

Assalammualaikum dan selamat pagi , petang , malam , magi (malam+pagi) diucapkan . Di hari yang indah ini , ayee cuba untuk membuat entry yang agak sedih . Erm taklah . Taktau nak klasifikasikan apa . Hoho . Ayee menulis entry nie dengan hati yang masih bercelaru , tapi inshaaAllah ditulis dengan tenang dan berlapang dada . *muka terpaksa senyum* hoho :') Okey , now lets start our topic for today . 


Berkorban bermaksud  kita merelakan sesuatu itu sama ada secara terbuka mahupun secara paksaan .. Rela berkorban adalah sikap yang mencerminkan adanya kesediaan dan keikhlasan dalam memberi sesuatu yang kita miliki untuk orang lain . Mungkin orang yang paling kita sayang , atau yang paling rapat bahkan musuh sekalipun , sekiranya perlu untuk kita berkorban , kita terpaksa lakukannya . Berkorban nie kebanyakkannya menimbulkan penderitaan bagi diri sendiri .. Sebenarnya , berkorban nie memang perit . *oemgieee , i'm crying typing this*  dalam erti lain , berkorban nie adalah tindakan yang dilakukan secara paksaan namun percayalah , sekiranya kita berkorban untuk kebaikkan , inshaaAllah , kita akan menerimanya dan ia akan menjadi ikhlas . Namun tak semua pengorbanan yang dilakukan itu akan dihargai . Ia bergantung kepada individu tersebut . Tapi kita harus berfikir positif la . Berdoa pengorbanan yang dilakukan itu tidak disia-siakan . :') Ucapan ribuan tahniah kepada sesiapa yang sudi berkorban untuk seseorang , ini kerana anda telah berjayaa melawan sikap mementingkan diri walaupun hati diguris , dihiris , dicincang . *oemgieee overnyee* 

SO SESIAPAA YANG PERNAH BERKORBAN TU JANGANLAA BERSEDIH . Sebab Allah selalu bersama dengan orang-orang yang bersabar .

ان الله مع الصابرين
"sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar "
(Al-baqarah 153)
 
Sesungguhnya setiap pengorbanan yang dilakukan . Yang ditempuh dengan penuh kesabaran akan  mendapat ganjarannya . 
Para ulama ada mengatakan bahawa "sabar itu tidak ada batasnya , keranaa pahalanya pun tidak terbatas"
maka dengan ini , tidak perlu la kita risau akan ganjaran yang kita dapat dari manusia , sedangkan ganJaran dari Allah tu lebih besar . Maknanya . Erm maksudnya macam kalau orang tak hargai apa yang kita buat , redha ja .. sebab apa yang berlaku ada hikmahnya . Erm bak kata kesayangan hambaa lah kan ? :') 
Okey . And believe it .. banyak mana kita berkorban banyak tu la pengalaman kita , banyak tu la ganjaran kita . InshaaAllah sesuatu yang baik akan datang . Bak kata perpatah , bersusah-susah dahulu , bersenang-senang kemudian . 
InshaaAllah , semoga apa yang kita lakukan itu , semuanya diredhai , dilakukan dengan ikhlas , dan ada ganjarannya suatu hari nanti .

Mengalah ? Kadang-kadang kita terfikir atas apa yang kita buat why kita perlu mengalah ? Come one . Jangan sempitt sangat . *haha . Ayee un baru terbuka jee sebenarnya* okey jom kita kongsi pendapat tentang mengalah nie . 


Mengalah nie sebenarnya menunjukkan kelapangan dada/hati sesorang untuk membuat sesuatu keputusan . Yee tak semua keputusan tu mudah untuk kita buat sehingga kadang-kadang timbulnya perasaan pentingkan diri , berdendam dan sebagainya . Taknak eaa macam tuu .. sebab kita sebagai satu ukhwah @ sebagai manusia yang tak sempurna nie tak perlulah nak pentingkan diri , berdendam sebab ia tak mendatangkan apa-apa . Okey .. back to topic . Diberi satu situasi untuk membuat keputusan . Memilih antara kebaikkan dan keburukkan . Tapi percayalah pada awalnya , mentaliti kita sebagai manusia akan memilih untuk keburukkan . Sebab apa ? Mostly keburukkan nie banyak memberi kepuasan pada hati sendiri . Yee aku akui , aku pun salah sorang daripadanya . Tapi , mungkin berkat ketabahan , berkat pujukkan diri , berkat beristighfar , lama-lama minda semakin terbukak .. and aku memilih untuk kebaikkan . Mungkin perit , mungkin sakit tapi aku percaya , demi kebaikkan , ada yang lebih indah akan berlaku . Okey pernah dengar "sedangkan awan yang gelap itu pun mampu membentuk pelangi yang indah , inikan kita sebagai manusia" kalau faham betul-betul inshaaAllah kita akan dapat menerima . Sebagai contoh , kita mengalah untuk orang yang kita sayang , kita kena berlapang dada , merendahkan diri kepada Allah , minta , mohon kepadanya supaya apa yang kita sayang tu dipelihara . tidak kisah lah samaada keselamatan diri , hati , perasaan , kekalkan hubungan mahupun lain-lain . Jangan malu untuk meminta , memohon sebabnya kita insan yang lemah , yang dicipta olehnya . Allah tu maha mendengar , dia akan dengar setiap rintihan hambanya . Perancangan Allah itu rapi ,  janji Allah itu pasti  . Berpeganglah "mengalah itu bukan bermakna kalah" inshaaAllah ada hikmahnya .


Terimakasih sayangs sebab berjaya membuka minda , melapangkan dada , memujuk diri yang terluka ini :') 

Saya sayang awak ❤

#AR.A❤